Alla inlägg under maj 2011

Av Heli - 22 maj 2011 21:33

Var i Nynäshamn o tävlade agility igår,vädret  var soligt ,men lite blåsigt,när vi skulle slå upp tältet så hittade vi inte pinnarna,fick för mig att de var kvar  på hemmaklubbens plan,var ju lite trött sist vi tävlade där...men på något sätt hade påsen med tältpinnarna rullat in i tältet,så de var med!


Det var debut för Brisen i agilityklass 2 och Akiras första officiella tävling nu i vår,så vi är lite otränade o min kondis är definitivt inte vad den borde vara,skjuter upp löpträningen hela tiden...undrar varför? 

I Agilityklassen blev jag diskad med bägge hundarna,släppte Brisen för tidigt på ett ställe så hon tog fel tunnelingång och  var inte tillräckligt tydlig vid ett hopphinder så Akira hoppade det från fel håll...men annars var deras lopp så bra,inget slarv vid kontaktfälten,hann med alla byten o fixade alla "svåra" ställen o det bästa av allt,när man blir diskad så brukar det bara bli en massa slarv av resten,det blev inte det utan   vi fortsatte bra som jag hade tänkt när jag gick banan


I hoppklassen sen så blev det mera slarv från min sida,märkte inte att Akira kom ut ur en tunnel igen utan fortsatte mot slalomet,vilket blev en till disk...Med Brisen blev det fem fel pga av en rivning ,blev en tredjeplats!

Men konstaterar att hundarna är så duktiga och om deras matte skärpte till sig så skulle det bli ännu bättre,för de fel o diskningar vi fick igår berodde enbart på mig,vilket det  gör för det mesta!

Av Heli - 13 maj 2011 21:29

Varje år så har Brisen fällt ur sin päls i december och början på juli,men i år så fäller hon nu... så snart har jag en  "malle" igen!

Annars så är det mycket hundträning nu ,mest agility-som vanligt,det är  ju det som är roligast!

Har tränat en del agility med Athos oxå,är lite sugen på att starta honom framåt sommarn eller nåt...har ju inte tränat några balanshinder än,men dem har han inga större problem med,hans största problem är att han är en sån drummel till hund och bara springer rätt på utan att se vad han gör! Måste jobba mycket med framåtsändandet!

Har även anmält Akira till lägrespår 4 juni,fast känner att jag borde anmält Brisen istället,hon känns mer spårsäker,Akira däremot är bättre på  lydnaden,utom på framförgåendet,där är Brisen oslagbar,det är ett moment som hon verkligen älskar,vet inte varför,men förr kastade jag alltid  godis framför henne för att hon skulle gå framåt..antagligen beror det på det  

Nästa helg ska vi tävla agility på nynäshamns bk o helgen efter i upplandsväsby,det ska bli kul!

Har även startat upp agilityfortsättningskursen,har bara tre deltagare men samtidigt så hinner man med dem bättre än om det är fler på en kurs,det är kul det med,även om det känns som om det bara är hundträning jag gör  efter jobbet..hm...ja hinner med en del annat oxå,ibland iallafall!



Av Heli - 4 maj 2011 21:02

Ilördag var vi på lagtävling,inte Akira eftersom hon lägligt nog börjat löpa,men det gick bra att köra på bara tre ekipage oxå.

Brisen blev felfri i  Agilityklassen o de andra två i vårt lag blev tyvärr diskade,men vi kom  på elfte plats av 24 lag!

I hoppklassen så satte jag Brisen för nära hindret så hon råkade riva ,blev fem fel i loppet,det blev det även för Linda o Arragorn o så blev det en disk till,vilken plats vi hamnade på vet vi inte än eftersom resultaten inte blivit utlagda,men riktigt kul att tävla lag var det,nästa gång ska väl ingen av mina hundar löpa hoppas jag så vi har ett fullt lag till dess.

Sen i söndags hade vi tävling på klubben,blev ännu en tidig  morgon....Akira o Athos fick va med men låg mest i sina burar,sambon var speaker o jag hoppade mellan inropare,prisutdelare,hinderfix o så tävla själv med Brisen,hoppades på felfritt lopp så vi äntligen skulle ta sista pinnen...o vad händer ? Vi lyckades!!!! 

sen i hoppklass två blev vi diskade,men det berodde enbart på mig eftersom jag i banvandringen inte bestämt mig hur jag skulle göra vid hinder nr 16...självklart blev det fel då...jag måste bara  va säker hur jag ska göra  på banvandringen,det går inte att tänka det blir som det blir,det är då det blir fel,men loppet var bra,Brisen är så duktig numera,långt från den lilla arga valpen med sina raseriutbrott som hon faktiskt fick när hon var valp...

Nu är jag inne på att börja träna Athos i agilityn oxå,men jag vet inte om jag har det tålamodet,han är inte så enkel att jobba med även om han kan bli riktigt duktig,vi får väl se hur mycket tid jag  har,mina hundars träning kommer ju först ändå...


Ovido - Quiz & Flashcards