Alla inlägg under maj 2010

Av Heli - 30 maj 2010 20:52

Igår så ordnade vi agilitytävling på klubben,tyvärr var väl inte vädret det allra bästa...spöregn typ..agilityklass1 large startade o där var  jag o hundarna med o tävlade, lyckades göra felfria lopp med både Akira o Brisen,vilket betydde att de kom trea o fyra ,"pinne" till bägge blev det oxå,så förhoppningsvis så kommer jag ur agility1 med Brisen snart,kanske med Akira också,även hon har två pinnar i den klassen  nu,men uppflyttning med henne känns inte lika viktigt än,har ju inte tävlat mer än ca ett år med henne.

För Sanna o Ebba gick det tyvärr inte så bra för ,det är svårt att koncentrera sig på att både tävla o va funktionär.

I hoppklass1 med Akira så kom vi runt med fem fel,jag släppte henne för tidigt innan en tunnel vilket resulterade i att hon inte gick in,så det blev en vägran...hade jag bara vart lite mer noggrann så hade det kunnat bli en pinne där med,men men...det kommer väl!


Sen var det dags för Athos,på nåt sätt gick det bättre än förra gången även om han blev diskad igen,men han höll sig på plan även denna gång!


Hoppklass 2 banan var svår o där diskade vi oss,Brisenojag,Sanna o Ebba,då var man iochför sig rätt trött,hur som helst så trots vädret verkade de flesta nöjda,våra plan är nog inte så fin just nu,men den lär väl ta sig under sommarn!

Av Heli - 22 maj 2010 21:50

Tävling idag...kanske lite långt att åka  ca 30 mil allt som allt för att tävla inofficiellt,men inoficiella tävlingar är bra träning,dessutom skulle Athos göra tävlingsdebut idag   ja,glad var han iallafall när det var dags för honom....

Men först var det agilityklassen,Brisen startade tvåa  vilket var bra,jag gillar tidiga starter med henne,hon hinner inte bli så stressad då...vi startade bra,tyvärr så släppte jag henne i slalom o då blev det 5 fel där o förlorad tid,men annars gick loppet bra!

Ebba vet jag inte vad som flög i,men med ett stort flin sprang hon in i en tunnel som hon inte skulle in i...trots att Sanna inte handlade henne dit,såg mer ut som om hon ville djävlas lite,eller så var hon bara jätteglad,vem vet...  

Akira nollade loppet,vilket gjorde att hon vann!!! Tyvärr var hon inte så trevlig mot hundarna brevid henne på pallen,det skulle tas kort på vinnarna där på klubben o jag satt o försökte le,medans Akira har öronen rätt ut o blänger ilsket på den stackars hunden brevid.


Sen var det dags för hoppklassen,Brisen startade först,tyvärr så blev det en vägran  vid slalomet,fem fel igen!!

Sen var det dags för Athos...ja,som sagt glad var han och han höll sig på banan,vilket faktiskt var målet!!! sen att resten var en mindre katastrof,det är en annan sak...vem kunde ana att han skulle reagera på deras gula nummerskyltar som såg ut som halva bollar,han hoppade på nån av dem o stannade  för att titta på dem lite...diskad blev han,men han fick folk att skratta  iallafall!!!  


Akira..hon nollade igen,slog Brisens tid dessutom,vilket inte är vanligt...Ebba hade skärpt till sig till hoppklassen o nollade hon med,  Akira kom 4:a och Ebba 5:a och Brisen  9:a,så det var en lyckad dag.

Det var dessutom första gången på en tävling som jag inte diskade mig med nån av hundarna,vilket kändes väldigt bra!


  

Akira och Brisen på kvällspromenad samma dag,tog en tur upp i sommarhagen...

    

Av Heli - 21 maj 2010 21:44

Full fart hela veckan igen,husse o Athos var på tävlingslydnadskurs i måndags,Athos hade varit jätteduktig,det börjar bli lite mer ordning på honom nu...det beror ju säkert på att kulorna är borta och så har han en hel del regler att följa + att det ställs en del krav på honom vilklet en hund faktiskt mår bra av  I tisdags hade vi hoppcup på klubben,var en hel del som dök upp vilket var kul!

Sanna o Ebba vann i large,Brisen o jag tvåa och Athos som körde en hel bana för första gången kom trea! Diskade mig med Akira,men det var helt o hållet mitt eget fel...

Igår var jag ner till klubben för lydnadsträning med Brisen o Akira,körde lite skott träning med Akira o hon bryr sig inte mycket inte!!!  Brisen fick sitta i klubbstugan under tiden,det där med ljud är inte hennes grej riktigt....

Imorgon ska vi till nynäshamn o tävla agility,hela ligan faktiskt!!! Hoppas Athos beter sig o håller sig på plan....


Av Heli - 16 maj 2010 20:54

Sanna har vart bortrest i helgen o inte haft Ebba med sig,så när hon kom hem idag så blev Ebba jätteglad,hon puffade undan de andra hundarna med rumpan för ingen skulle få hälsa på hennes matte inte!

Ingen av oss hade varit  inne i hennes rum under helgen...hm..Brisen hade nog varit där,hittat Sannas väska som stod öppen på golvet,plockat ur en påse fichermans friend och ätit upp dem i Sannas säng o spytt upp dem där,sen hade hon även försökt och lägga patiens,hon hade plockat upp kortleken ur väskan ,tuggat sönder fodralet o lite snyggt lagt korten i en rund ring...ingen brist på ide'er här inte!  

Av Heli - 14 maj 2010 21:38

Sambon o jag städade huset i eftermiddags,med alla våra hundar så blir det rätt mycket sand som periodvis dras in,för att inte tala om hundhåren...Akira o Brisen fäller jättemycket ...

Iallafall när vi städat klart blev det en promenad med hundarna o sen lagade vi middag,efter vi ätit så hade Athos åter igen gjort en sjö i köket..någon hade gått i det blöta o haft leriga tassar,tassavtryck i hela köket...Hundhåren låg åter igen som stora tussar i vardagsrummet och hela leksakslådan var tömd av de galna syskonen,hundleksaker överallt igen...plus att Athos "slaktat" en plastelefant,så nu ser det ut som vanligt igen! Det höll sig nystädat ca en timme...då vi var ute med hundarna!!!

Av Heli - 12 maj 2010 21:27

Har vart på klubben ikväll på agilityträning,var värd för nybörjarträningen,men det kom bara en nybörjare så jag byggde upp en liten bana  till dem som hållt på med agility lite längre.

Men Brisen var helknäpp ikväll,hon far bara iväg o lyssnar inte,sa till henne att stanna o vänta innan starten,då brakade hon rätt igenom hindret o välte infångarna o allt...sen bara skällde hon hela tiden,det brukar hon göra men ikväll så var hon utom kontroll...vet inte hur jag ska göra,men måste nog backa lite o göra som förr när hon var yngre,strunta i henne o gå därifrån när hon håller på sådär...jag hade precis samma handling med Akira som med Brisen o det gick ju jättebra med Akira,men hon lyssnar ....

Ska jag nånsin komma nånvart med Brisen i agilityn så måste hon lyssna o sluta  dra iväg som hon gör,annars kan jag lika gärna lägga ner det med henne...vilket jag inte gör,men det känns lite hopplöst....samtidigt så har det vart en lång vinter utan agilityträning så jag kanske begär för mycket av Brisen,agility är det roligaste hon vet,klart hon blir överladdad,det brukar bli bättre längre in i säsongen...men ändå....vill att  det ska funka bra nu....

Av Heli - 8 maj 2010 20:34

Halv sex åkte vi iväg till gävle i morse,vi hade strömavbrott hela kvällen igår så jag hade sovit rätt dåligt,var väl orolig att mobilen inte skulle larma...vilket den inte gjorde...men jag vaknade ändå   

Sannas o Ebbas klasser startade lite senare så de åkte med Mary istället.

Vi kom fram i tid,men jag hittade inte Brisen på startlistan,lite nervöst blev det men det ordnade upp sig,det var flera som fallit bort  på nåt sätt,Brisen fick starta som sista hund i sina klasser.

Akira startade som nr 1 i agilityklassen,det gick faktiskt jättebra,tyvärr så kastade hon sig ur slalomet lite för tidigt så det blev 5 fel,men hon jobbade mer själv

säkert nu,bet mig inte i armen eller klättrade på mig!


Brisen fick kontaktfältsfel på a-hindret,borde vart mer tydlig där o så blev det fel i slalom även där...10 fel alltså,ingen pinne idag...


Akira diskade sig i hoppklassen,tog ett hinder från fel håll,mitt fel där,skulle ha tryckt ut henne lite mer,annars så gick loppet bra,hon är duktig!


Ihoppklass 2 så gick det bra för Ebba o Sanna,tyvärr en rivning  o 3 sek. tidsfel....men ett fint  lopp!

Brisen o jag ,vi diskade oss där,hon ville inte lyssna även om jag tyckte jag var tydlig,men samtidigt kan jag ha gjort nån liten rörelse som hon såg o fick för sig att där skulle hon hoppa,vem vet?  det hjälpte iallafall inte att  jag skrek o försökte visa rätt väg....på det igen bara  på nästa tävling...


Sen körde Sanna o Ebba agilityklass2  för första gången o de kom runt,med 10 fel visserligen,men de kom runt!!!


Innan vi åkte hem så fick Athos prova framhoppningshindrena ,för störningens skull,det gick jättebra så länge de höll i gång,men när Sanna stannade upp med honom så spanade han in en hund som  höll på att hoppa  i närheten,då tappade han fokus helt,så störningsträning behöver han jättemycket,men även han kommer att bli en kanonduktig agilityterv så småningom!

 

Av Heli - 4 maj 2010 21:45

Blivit lite bloggande på sistone,det är fullt upp varje kväll nästan o vår dator bråkar mest när man sitter där så det är inte så kul...

Det har hänt en del sen sist iallafall,Athos o husse går som sagt tävlingslydnadskurs o det går jättebra för dem,det är apportering o en säkrare platsliggning som saknas för att tävla lk1,men med  lite träning så är de snart där!


Sanna o Athos kämpar på med agilityn o även där så går det jättebra,förutom att han ibland är lite för ivrig o då blir han rätt klumpig...Athos är faktiskt anmäld till sin första agilitytävling,visserligen bara hoppklassen,men håller han sig på banan den dagen så  är det en stor seger bara det!!! Det är en inofficiell tävling 22/5 på nynäshamns bk o där har ju Athos gått kurs när han bodde hos uppfödaren så det är inte en ny plats för honom...


Vi ska tävla med tikarna i gävle på lördag,ska bli kul,men första banvandringen är 07.20...naturligtvis en av klasserna jag tävlar i,så det gäller att lägga sig tidigt på fredan o hälla i sig en hink kaffe på lördag morgon så man förhoppningsvis är någorlunda koncentrerad...

Ovido - Quiz & Flashcards