Alla inlägg under augusti 2010

Av Heli - 29 augusti 2010 12:34

Igår så tävlade Akira o jag lägre spår...hm,eller vi försökte iallafall!

Det var samling kl 7 för lottning ,jag drog spår nr 9,som vanligt ett sent nr,vet inte varför jag alltid lyckas med det,det är både en för o nackdel,det blev ju väldigt lång väntan..ca 1 o en  halv timme....

Sen när det äntligen blir vår tur så vad gör jag?Drar på Akira sele o lina ca 50 m bort,blir påvisad spåret o samlar inte upp hundstackarn överhuvudtaget,utan bara säger till henne att spåra....så otroligt korkat,jag sumpade det totalt från början...

Hon tog dock upp spåret,men tog sig sen ner i nåt hallonsnår,domarn stod kvar o tittade då så jag frågade om vi var helt fel vilket vi var,tog tillbaka henne  lite igen o så började hon spåra,hittade en pinne,sen tror jag hon började spåra älg,för det var stora älgspår där,men jag var ju osäker så jag följde efter,hon for över ett dike,sedan tillbaka över samma dike ,sen över diket igen,rakt fram en bit mot där vi vart tidigare,hittade en pinne igen,så på något sätt var vi på spåret  igen...sen hamnade vi plötsligt tillbaka där vi började...då  gav jag upp...

Så gick det med den tävlingen!

Blev lite snopet,men det är väl bara att anmäla till en ny tävling,blir nog först i vår antar jag.

Av Heli - 25 augusti 2010 22:20

På lördag ska Akira o jag tävla i lägre spår...det känns lite läskigt,fånigt...men  tänk om hon spårar något vilt istället o vi kommer vilse där mitt i skogen...då får  man skicka ut Brisen så hittar hon oss!

Sanna gick ett spår åt oss idag,ca 500 m långt och utan snitslar så jag visstye inte om vi  var rätt,men Akira var duktig,hon hittade alla apporter utom en,den första...

Sen blev det lite lydnadsträning också,framförgåendet gick sådär,krypet gick jättebra,bara hon inte tjuter vill säga!

Har dock inte bestämt om vi ska köra platsliggning på lördag,tänkte ev. prova platsliggning med skott på träningen imorgon,ligger hon då så blir det repris på lördag,annars hoppar vi över den. Iförsta hand ska vi försöka klara av spåret!

Av Heli - 22 augusti 2010 17:32





                                 

   


Obs. Klicka på bilderna för att få se dom större



Av Heli - 18 augusti 2010 21:48

Ikväll så hade vi agilitycup på klubben...regnet det öste ner så vi blev bara 4 stycken...men 6 hundar som skulle starta,alla i large och banan hade Sanna o jag byggde Sanna o jag upp igår efter att vi hade tränat...tur det eftersom det regnade så mycket...    

Sanna & Athos gick det rätt bra för  idag...de kom runt med 20 fel...ibland kan Athos va så jätteduktig o andra gånger fattar han ingenting...(det är nog pojkhunden i honom som spökar då...)


Brisen var kanonsnabb  o lyssnade jättebra idag,antagligen för att vi tränade igår...vem vet...34 sek o felfria,nu var banan ganska lätt...men ändå

Ebba blev också felfri, på tiden 35,96 sek


Akira däremot...för att inte tala om hennes snurriga matte...hm...som glömde ta av halsbandet...en disk direkt där  om vi nu tävlat på riktigt alltså...

Men diskade blev vi iallafall för Akira hade glömt bort att man ska hoppa genom däcket inte brevid...så kan det gå..vet inte vem som kan ha smittat henne...


Nu sover hundarna o vi har fått av oss alla blöta kläder...

Imorgon ska Akira o jag på lydnadsträning,det är ju inte så länge kvar till spårtävlingen,måste  få nån av de två  som bor här att lägga spår åt oss innan också   vilket inte är så lätt...  

Av Heli - 15 augusti 2010 11:45

Igår var vi o tävlade agility på märsta bk,kanonväderr det,mer väder för att ligga på stranden,inte tävla agility...    


Brisen o jag startade i agilityklass 1 o hoppklass 2,vi har ju länge försökt o ta den där uppflyttningspinnen i agilityklassen...loppet gick iallafall jättebra,hon tog alla kontaktfält jättefint...men  sista hindret så var jag lite otydlig vilket gjorde att det blev en vägran..så tråkigt....nu blrev det en femteplats vilket inte är dåligt,men vi jagade pinnen ju!  

Hoppklass 2 sen...ja där blev vi diskade..vet inte om man ska skylla på värmen,men jag glömde ett byte så det blev helt fel o sen var banan totalt glömd....


Sanna o Athos  gick det ganska bra för i första klassen,trots att de blev diskade...Athos hängde med rätt bra,fram till halva banan ungefär,sen blev det väl för mycket för honom....  För i nästa klass så var det en raksträcka som han skulle kunnat klara hur bra som helst,men det enda han såg på banan var en gul tunnel som han sprang igenom tre gånger,utan att ens ta första hindret!!!

Så då klev Sanna av banan med honom o gick o tog övningshindrena istället o då minnsann var hanjätteduktig o förstod precis vad hon ville!!! Han är inte så lätt den hunden...är det för att han är en pojkhund eller slår det bara slint i hjärnan ändå?  


Akira o jag vi  tävlade hoppklass 1 o agilityklass 2,i hoppklassen så gick det bra,tyvärr en vägran i slalom ,så det blev 5 fel o en fjärdeplats...och i agilityklassen så  blev vi diskade...hennes bror måste ha smittat av sig lite för hon kröp under ett hinder,från fel håll dessutom...  vi fortsatte trots det men då ramlade hon av balansbommen...så vi tog om den o klev av banan,jag var rätt trött i skallen då med...   svårt att hålla sig koncentrerad i 4 klasser,det behöver jag träna på

Det blev lång o varm väntan för Ebba innan hon skulle starta,eftersom hon tävlar klass 2,vi blötte hundarna flera gånger o nu har de vant sig vid värmen rätt bra,så Ebba var faktiskt riktigt pigg o glad när de skulle starta första klassen,tyvärr så missade Sanna ett byte vilket gjorde att de fick 5 fel,en sjätteplats blev det iallafall,klassen efter så gjorde Ebba som Akira nästan tog hindret från fel håll,fast hon hoppade över,inte kröp...så det blev en disk även där ,tråkig nog,men det är väl bara att komma igen  


Vi hade iallafall en bra dag o det är ju kul att tävla oavsett hur det går...även om det är som roligast när det går jättebra....!

 

Av Heli - 5 augusti 2010 21:33

Har anmält Akira till en lägre spår tävling i slutet på augusti..vet inte om det var dumt,för hur mycket har vi tränat spår under sommarn då?  inget alls...var o la ett längre spår åt henne  häromdan, men det gick inte så bra...visserligen hittade hon alla apporter utom en o spårade rätt så bra men inte riktigt med den iver som jag skulle vilja att hon  hade. Var ju rätt dumt o lägga ett så långt spår när man inte har spårat på länge...

Imorse tog jag Brisen o Akira med ut i skogen o la korta motivatinsspår istället,ca 100 meter långa ,med olika variationer,vinklar,apporter o ett med  bara dosan. Och då kom den där spårivern fram!


Ska väl försöka komma ut o spåra lite med Akira nu ,ja med Brisen oxå,bara för att hon älskar att spåra,det är synd att hon är skotträdd...



Sanna o jag var till klub ben o tränade agility med hundarna i tisdags,dan efter så haltade Brisen på ena frambenet,rätt ordentligt dessutom men nu är hältan nästan borta,frågan är om hon skadade sig när vi tränade,men hon haltade inget  efter träningen utan först nästa morgon,ja går det inte över eller kommer tillbaka nästa gång vi kör agility så får vi ta o kolla upp det ordentligt,man blir ju lite orolig..

Ovido - Quiz & Flashcards