Alla inlägg under september 2010

Av Heli - 23 september 2010 21:51

Har anmält Akira till lk2 tävling nästa helg,har funderat lite eftersom hon har vart lite konstig sista tiden jag tränat lydnad o bara skrikit o tjutit hela tiden  när vi försökt träna...låter gör hon jämt mer eller mindre,men inte så här mycket...igår på agilityträningen försökte hon dessutom jaga en border collie..nu  var det hon som blev jagad istället,vilket var rätt åt henne...men upptäckte idag att hon löper...lagom till tävlingen...


Så idag tog jag bara Brisen med på träningen o körde igenom lk2  programmet med henne o visst det går rätt hyfsat i Brisens "skyndalångsamt" takt  så jag frågade om jag fick tävla med henne istället o det var okej,så nu ska  jag försöka  hårdträna med Brisen  till tävlingen,dessutom så börjar hon se ut som  "flygande tunnan" igen så  hon ska bantas ner lite oxå..!

Det ska bli kul att tävla lydnad med Brisen igen,det var ett tag sen (i vintras när det var  25 minusgrader) o jag väntar mig inget toppresultat för förmodligen spelar hon apa som hon brukar o biter mig i rumpan o skäller sina startskall  och andra grejer som hon hittar på under tiden....

Av Heli - 19 september 2010 19:35

Men det viktigaste är att man har kul och tävlar för att det är roligt,visst kan man bli lite besviken,det är inte alltid det  blir nollade lopp eller snabba tider och jag kan då gräma mig över att man själv inte är tillräckligt tydlig eller att ens hund inte alltid gör som man vill och visar...men samtidigt,den dan ett lopp går vägen klockrent o snabbt-det är belöningen för alla diskade lopp,alla slarvfel i handling o rivningar,belöningen för alla blåmärken man får på benen när man bygger träningsbanor...all träningsvärk.....

Jag hoppas att vi har kvar den inställningen den dan vi tävlar i klass 3,för dit kommer vi att komma så småningom även om det kan ta lite tid!


Idag tävlade vi i Tierp,Agilityklass1 large startade o Brisen o jag hade kunnat vunnit den klassen o tagit pinne,om jag bara vart lite noggrannare o följt med henne fram mot en tunnel...(om inte om fanns) annars så tog hon kontaktfälten fint,bra slalomingång, kanske lite seg tid...men annars var hon så duktig,blev en tredjeplats ,vilket jag ändå är nöjd över,uppflyttningen tar vi i vår istället!


Athos hade en sån där tunneldag igen..vilket gjorde att Sanna o han blev diskade rätt fort i hoppklassen,men Sanna jobbade  med han runt banan o det blev rätt bra ändå...

I hoppklass 2 startade Akira sjua,Ebba elva o Brisen som nr tretton

Akira fattade inte deet där med att gå in i tunnlar i den klassen,hon kom till och med ut ur platta tunneln(har aldrig hänt förut) vi slutade på 15 hinderfel


Ebba råkade komma snett på långhoppet o brakade rätt i det(har aldrig hänt henne heller) sen tappade både Ebba o Sanna  balansen i samspelet på nåt sätt,vet inte vad som hände o varför men det blev inte bra efter det..Ebba skadade sig inte iallafall!

 Brisen fick fem fel för kollision med sin förare (som inte är snabb nog för sin hund! det har hänt många gånger förut,men vi har aldrig krockat  så som vi gjorde idag!)


I agilityklass 2 startade Ebba  trea och Akira femma

Tyvärr så hade Sanna o Ebba med sig missödet från hoppklassen in på banan o det blev fel från början,vilket resulterade i att de diskade sig,ännu tråkigare var att de började rätta till tunnlarna medans   Ebba o Sanna var kvar  inne på banan o körde färdigt sitt lopp(man får ju köra klart trots disk om man inte överskrider referenstiden,vilket de inte gjort) så de kunde inte genomföra hela loppet..


Akira fick 15 hinderfel även i denna klass,var o när det gick fel minns jag inte men bla så krachade hon rätt in i en oxer(dubbelhinder) det har vi inte tränat så hon missbedömde  hoppet antar jag, det roliga var att vi kom iallafall runt i vår debut i klass 2 utan att bli diskade!


Så nu är väl den här agilitysäsongen nästan slut för tervligans del,vi  ska tävla inofficiellt tredje oktober..sen blir det inga agilitytävlingar förräns i vår,blev en riktigt kort agilitysäsong i år

Hur det blir nästa år vet vi inte än,Sanna o Ebba ska flytta till småland om  ca en månad o kommer att tävla på sitt håll,Athos kommer att tävlas o tränas  i agility av sin husse  istället är det tänkt,vilket säkert blir bra det med,det tråkiga är att tervligan kommer att splittras..men vi  föser väl ihop oss ibland o tävlar tillsammans ändå...  

Av Heli - 16 september 2010 21:33

Det har inte blivit mycket lydnadstränande med hundarna på sistone,har vart sjuk o så har det varit agility,agility och agility..det  är ju det vi tycker är roligast så det är inte så konstigt!

Men har anmält Akira till lk2  2/10 så måste väl sätta igång att träna lite  mer...

Så vi var ner till klubben på torsdagsträningen,det var väldigt blött och inte så många som kom heller,3-4 stycken var vi iallafall..


Sändandet till rutan funkar rätt bra med Akira nu,det är ibland som hon blir för ivrig o bara skriker då går det inte alls..tyvärr var hon sån i nästan allt idag,utom platsliggning o kvarstannande...det gäller att lyckas vara lugn själv o vänta ut henne till hon blir tyst...då brukar det gå bättre...


Sen har vi Brisen..lugnet själv,när det gäller lydnadsträning..varför hetsa upp sig för..och varför skynda...allt görs i Brisens egen takt..skynda långsamt typ!

Sen sätter man henne på en agilityplan o då är hon som en raket!

Av Heli - 12 september 2010 20:00

Tävlat agility i vallentuna idag,det var en klass ett tävling så Brisen o Akira skulle tävla varsin klass idag med,de andra hundarna fick va hemma idag

Agilityklassen var först,Brisen hade startnr 33 o banan var rätt enkel,mycket spring däremot,Brisen funkar oftast bättre på banor som är lite kluriga med många byten o inte lika "snabba"...

Det började bra,hon tog balansbommens kontaktfält fint,handlingen funkade bra,sen kom vi till A-hindret,där hjälpte inga stanna kommandon inte,hon hoppade över kontaktfältet,så fem fel blev det...men kollade tiden sen på hundarna som fick pinnar och även om  hon  nollat loppet så hade det vart kört iallafall..lika bra att det blev fem fel! Loppet i övrigt gick jättebra,hon var kanonduktig!


Sen blev det en lång väntan till hoppklassen,de tog paus för lunch o banbygge,det var utställning där så vi  gick runt o tittade lite,sambon blev påhoppad av ett gäng glada tervvalpar o själv köpte jag tuggben till hundarna....Såg en ljus terv  också,jättesöt,blev lite valpsjuk.... men  man ska ha tid att träna   de hundar man har oxå..så n ån valp blir det inte här på länge!


Akira hade startnr 19 i hoppklassen  o jag tänkte att vi kan packa ihop o åka hem efter hon kört sitt lopp...det var många som diskade sig så   jag trodde väl inte att det skulle gå så bra för oss heller...men vi gjorde ett riktigt kanonlopp och nollade! Så  det räckte till en fjärdeplats,pinne och uppflyttning!!!

Så nu är hon helt o hållet i klass två,min lilla "hitteterv"


Brisen o jag får försöka   med uppflyttning i tierp nästa lördag istället,funkar det så vore det jättekul!

Nu har hundarna fått mat ,en kort promenad o tuggat ben, själv är jag fortfarande ganska förkyld,borde kanske inte ha tävlat i helgen men när man har anmält sig så vill man ju inte hoppa av..kanske dumt,men ,men...

     

           

Av Heli - 11 september 2010 20:34

Idag höll vi tävling på hemmaklubben,trots att det inte var långt att åka blev det en tidig lördagsmorgon...  Har vart förkyld hela veckan så jag var inte säker på om jag skulle tävla mina hundar  ev så skulle Sanna få göra det istället...men som sagt agility är för roligt att låta bli!

Hade bara anmält  Akira o Brisen till var sin klass i ettan,Brisen har en pinne kvar i agility1 och Akira hade två i hopp1

hoppklassen startade , Akira hade  startnr 14,Athos hade nr16 o 15 var inte där så han startade efter sin syster,så han blev väl lite mer taggad

Akira o jag blev iallafall felfria och tog sedan en pinne !

Athos o Sanna..ja det gick riktigt bra för dem,de kom runt med 15 fel! Första gången Athos inte blev diskad! JÄTTEKUL!


I agilityklassen så startade Brisen också som nr 14,tyvärr så fick vi en vägran o så kontaktfältsfel...10 fel blev det och en åttonde plats,men vi ska tävla imorgon igen,förhoppningsvis går det bättre då!


Sanna o E bba kom 4 i agilityklass2,blev lite fel i slalom...sen blev de diskade i hoppklass 2,blev miss  i slalom även där men i övrigt var det ett fint lopp


Iövrigt så flöt tävlingen bra,vi börjar bli duktiga på att ordna tävlingar nu,det har vart nästan samma gäng varenda gång så  alla visste vad  de skulle göra,dessutom gick det bra för de flesta otbkare som tävlade idag,det var riktigt kul!

Av Heli - 9 september 2010 21:47

  Kusinerna: Ebba och Akira  på bilden nedanför Ebba & Athos

   Brisen var lös hela  promenaden,hon gick mest o lunkade i sin egen takt...

       

 Hela ligan,komplett än så länge..Ebba & hennes matte flyttar om ca 1 1/2 månad

   

Syskonen Timenis:Akira & Athos

         

Akira bråkar med Ebba...

           

Brisen ligger o vilar på verandan...

  Akira letar godis  i mina träningsbyxor...

 

Akira och Athos igen...    

Av Heli - 7 september 2010 21:29

Ikväll var Sanna o jag ner till klubben o tränade med hundarna,själv är jag rätt förkyld så det kändes rätt tungt till en början...men nångång under träningen gick det över,agility har den effekten...  mår man dåligt,är trött ,arg eller ledsen så går det över när man tränar agility


Det var en hoppbana uppbyggd så vi började träna den,Athos var jobbig med Sanna idag,han bara skrek o bet henne i handen innan hon ens börjat...efter ca en timme började han lyssna,då var det nästan dags att sluta!


Det gick bra med Akira o Brisen,var väl lite svårt att hinna med vissa byten,de är ju rätt snabba bägge två

Även för Ebba o Sanna gick det bra!

Sen byggde vi om till en kombination/bana bestående av  23 hinder,det var inte så många hinder men man skulle ta dem flera gånger,den var lite krånglig till en början,Brisen for iväg på sitt vanliga sätt o lyssnade inte,så jag fick sänka farten o va riktigt tydlig,då gick det bra. Med Akira gick det bättre,hon o jag samarbetar på nåt annat sätt än Brisen o jag...samtidigt så de gånger när Brisen lyssnar,jag gör rätt o allt flyter så är hon den duktigaste av dem ,en större utmaning,men ändå!

Det gick bra för Ebba o Sanna med,men med Athos var det lite värre,han fattade ingenting,sprang rätt in i ett hinder o välte det...som sagt det var först på slutet som han började gå att jobba med...  

Ovido - Quiz & Flashcards