Alla inlägg under april 2010

Av Heli - 22 april 2010 20:57

Dålig uppdatering här de senaste dagarna!!

Ilördags så tävlade jag lk2 med Akira,var rätt nervös för hon skulle ligga brevid en dobberman på platsliggningen(Förlåt alla dobbermanägare,men hon har blivit jagad av två olika dobberman på platsliggning tidigare,så jag har fått för mig att alla såna ska jaga henne...,men det sitter faktiskt i huvet på mig,Akira bryr sig inte!!!)

Självklart låg hon på platsliggningen,ärligt talat skulle jag bli väldigt förvånad om hon reste sig,det har hon bara gjort de två gånger hon blivit jagad...

Vi startade som nr 4,det är rätt bra,lagom uppvärmningen med hunden innan o inte för lång väntan! Alla moment gick bra,utom rutan som faktiskt ingen hund på tävlingen gick in i,Akira var faktiskt närmast med att ställa sig  precis utanför! Så trots att det inte gick så blev jag nöjd ändå,hon börjar fatta nu!!! Sen drogs poängen ner lite i de andra momenten för att hon låter en del,vet inte hur man ska träna bort det..vi kom iallafall på andra plats med hela 134,5 p!!! Hon som vann hade 140 nånting,så det var ingen höjdartävling för nån!


Itisdags var vi o tränade agility med alla hundarna,Athos börjar bli riktigt duktig nu,det är balanshindren han behöver träna mer på,inte för att han är rädd utan för att han är så intensiv o bara springer rätt på,han behöver lugna sig lite där så blir det nog bra! Sen kom det även fler ekipage som skulle träna men dem struntade Athos totalt i,han var helt inne i agilityträningen som han o Sanna höll på med!!

Brisen har glömt kontaktfälten under vintern så det måste vi träna mycket på,vi ska ju tävla agility om två veckor i Gävle,det ska bli jättekul!

Av Heli - 18 april 2010 22:33

        Akira o Brisen leker

  Ett vattenfullt dike är alltid bra för en badtokig terv

    Närbild på Brisen

  Sittande i grupp

  syskonen Timenis,som vanligt lite galna

   

Av Heli - 14 april 2010 20:53

Nu är det full fart på träningar igen...Athos & Husse började på tävlingslydnadskurs i måndags,det gick bra,Athos höll sig lugn o var riktigt duktig! Fortfarande är främmande männniskor ett problem för honom men det har blivit bättre,bägge kursledarna kunde iallafall komma fram till Jonny o hälsa på honom utan att Athos muttrade,utan satt snällt kvar brevid husse!

Idag har Sanna tränat agility med Athos,slalom,däck o ett hopphinder,han börjar fatta även där,oftast hoppar han faktiskt över hindret o genom däcket,slalom har han inte riktigt fattat än men det är på god väg!


Själv ska jag tävla LK2 med Akira på lördag,så vi har tränat en hel del lydnad nu i veckan,hon behöver träna på att vänta i varje stannande o stillasittande/liggande/stående moment för nog  är hon rätt högljudd immellanåt...men det får vi jobba på till nästa tävling istället,det är försent att få till det nu...förra veckan var det en som sa att du som tävlar så mycket du är väl aldrig nervös....jo,jag är jättenervös från det till jag fått pm:et till platsliggningen  varit på tävlingen,då släpper det...och som sagt,noll är oxå ett poäng!!!

Av Heli - 11 april 2010 19:40

Idag hade vi hinderfixardag på klubben,vi brukar ha det varje vår efter  vinteruppehållet. Oftast brukar det va soligt o varmt när vi tvättar hindrena men det var det inte idag...så det blev  snabbtvätt eftersom vi kom på att trähindrena ändå måste målas o tunnlarna var det ingen ide att tvätta än eftersom det fortfarande är ganska lerigt,blir en till fixardag längre fram i vår med målning o tunneltvätt .

Sen fikade vi o tränade agility,vi var bara tre stycken som blev kvar o tränade,vi invigde vårt nya slalomhinder,byggde upp en kombination med svåra ingångar på slalom o snäv sväng till gungan. Brisen var väldigt taggad idag igen men hon lyssnade bättre än förra gången så vi fick till det bra varenda gång!

Akira hoppar gärna av gungan för tidigt så det måste  jag träna en hel del på,annars så har hon fått in slalomet jättebra nu! Vi tränade även kontaktfält på A-hindret,det gick bra det med,grejen är att jag ofta slarvar med att va tydlig med kontaktfälten på banan,hundarna kan ju,bara jag är tydlig  o konsekvent...  det blir lite snurrigt ibland bara,det är inte så lätt att hålla koll på sig själv,hunden o rätt väg på banan...men jag har blivit bättre på det!


Efter agilityträningen så kom Monika för vi hade bestämt att vi skulle träna lydnad med hundarna på eftermiddan,mina hundar var rätt trötta då men vi tränade en stund iallafall,mest sändande till rutan,det funkar ibland med Akira,hon har inte riktigt kläm på det,får väl se hur det går på tävlingen,vore jättekul om hon sprang in i den då.

Sen drack vi kaffe igen o tog en promenad med hundarna,väl hemma sen så trodde jag att hundarna skulle sova resten av dan o hela kvällen...hm,jag har ju belgare...efter vi ätit middag så ville de gå ut,så det blev faktiskt en skogspromenad,vårens första,det var lite blött men snön var borta i skogen,äntligen!  

Av Heli - 9 april 2010 16:39

              

Ovido - Quiz & Flashcards