Alla inlägg under mars 2010

Av Heli - 29 mars 2010 20:40

Våra hundar får inte vara i soffan,men om man är så "liten" son Athos är,då kan man ta sig friheter!!!  

Av Heli - 29 mars 2010 19:56

Äntligen så är det ljusare på kvällarna igen...tog med hundarna ut på banvallen ikväll för lite träning,Brisen o Akira...De andra fick va hemma med sina sjuka ägare..(lyckades smitta ner dem när jag var sjuk förra veckan)

Ientligen så är det mest sändande till rutan Akira behöver träna på...okej hon låter en hel del på tävling,men  visst det drar ner poängen lite o det är onödigt,men vi jobbar på det..  hon kan vara lite som smileysen här brevid...har väl lite adhd  eller nåt...som hennes bror,fast hon är lugnare...

Vi började med rutan,la godis i den några gånger ,så det blev drag dit o visst det funkade bra idag! Brisen har efter vinterns ältande med rutan äntligen fattat,hon har tilloch med slutat backa in!

Så medans Brisen fick köra rutan så låg Akira ner och var tyst,ännu ett framsteg,eftersom jag sällan har en bil att stoppa hundarna i så får den ena va bunden när den andra tränas,Akira brukar  sitta o tjuta o gräva gropar...(därfför törs jag inte binda henne brevid plan på klubben,det har faktiskt blivit ett o annat hål grävt invid kanten där..)


Sen körde Akira o jag rutan igen o positionsträning ,då brukar hon låta en del men idag var hon rätt lugn...

Brisen blev det positonsträning och fjärrdirigering med,hon vill inte sätta sig upp från liggandet,lagd terv ligger!

 Men har jag bara godis i handen o står nära så visst,då kan hon faktiskt sätta sig upp! Det är ju rulla runt som är hennes grej,favoritmomentet före allting annat! Inte agility då,men annan träning...

Av Heli - 27 mars 2010 21:46

Vi skulle ha agilitymöte idag o när vi kom ner till klubben så hade delar av agilitygänget grävt fram hindrena som har stått bakom två stora  snöhögar hela vintern. Så vi hjälptes åt att bära fram alla hinder,så nu står de på parkeringen,agilityplan är fortfarande snötäckt....

Så alla blev hursom helst väldigt träningssugna,men innan så hade vi mötet o planerade agility tävlingen vi ska ha 29/5,vi behöver priser så om nån vill skänka nåt så tas det tacksamt emot!


Sen blev det lite träning,en lätt kombination med två hopphinder brevid varandra och en tunnel på bägge sidorna om hindrena.

Brisen blev för glad så hon(och hennes matte) snurrade till det o gjorde det krångligare än vad det var,fast det var enkelt...lite ringrostiga där...Brisen snurrade det till för lite mycket ändå,så hon skällde bara o vällte hinder...körde lite slalom med henne istället o sen fick hon vila en stund.


Ebba o Sanna höll sig lugna o gjorde rätt från början.....


Sen blev det Akiras tur,lilla Akira som så gärna vill göra rätt o va till lags

Hon grejade tunnelskickningen bättre än Brisen,med Brisen var jag tvungen att följa med fram till tunneln,men med Akira så räckte det att skicka henne över hopphindret o säga tunnel ,så sprang hon in i den  o jag kunde stå kvar vid hopphindrena...

Sen körde jag med Brisen igen,det gick bättre då ,men fortfarande var hon lite för glad o ville inte lyssna riktigt...

Det var jättekul att kunna träna agility iallafall,det har vart ett så långt uppehåll...


Athos har förresten ätit upp min godisficka från arrakjackan....det är hål på den...stackars Athos,han är konstant hungrig sen han blev kastrerad...

Av Heli - 25 mars 2010 12:34

     

Av Heli - 25 mars 2010 12:11

Här händer inte särskilt mycket,har anmält Akira till klubbens lydnadstävling 17:e april,men sen ska man träna oxå ...nu har jag legat sjuk o inte orkat tänka ens...å ena sidan så är planerna på klubben fulla med snö o det är frågan om det hinner smälta till dess..

Har planerat in  några agilitytävlingar också,tanken är att Sanna ska kunna starta med Athos i vår också,det gäller att vi kan börja träna agility på allvar igen,vore skönt om man hade tillgång till ett ridhus att träna i så det inte blev halvårsuppehåll...

För övrigt så letar vi fortfarande efter en glad sponsor till Tervligan..!


Av Heli - 17 mars 2010 19:55

Var ner till klubben ikväll o tränade med Akira o Brisen,snöberget framför agilityhindrena är fortfarande stort så det blev lydnadsträning  vilket jag iochförsig hade tänkt oxå.

Började med Brisen,hon är skendräktig men det påverkas hon inte av när det gäller träning,hon släpper på frittföljet hela tiden men  nu tränade jag bara korta bitar ,ca två meter o sväng o belöning,då är det jättebra kontakt,men så fort det blir längre sträckor så är det tråkigt,då kan man gå o nosa,tiita på fåglar eller  bara gå o lunka...apportering,hopp över hinder,o rutan gick jättebra,just nu är det nog mest fria följet som inte riktigt vill sig,samtidigt så tror jag att Brisen  bara ska tävlas i agility,det passar henne bäst,hon tycker faktiskt inte lydnad är så jättekul precis..jo  belöningen förståss,den är rolig!

Till skillnad mot Akira som tycker att bara träningen är belöning nog..hon går som klistrad på friaföljet,med kontakt i varje steg,har problem med att hon låter istället men har börjat att bara belöna när hon är tyst,vet inte om det kan hjälpa,men det är värt ett försök.

Håller på att träna in kryp med henne,vi ska tävla lägre spår i vår o där ingår krypet.

Nu börjar hon förstå vad jag menar med krypkommandot,sen tränade vi framförgående  vilket hon tycker är jättekul,har tränat in det med att kasta godis framför henne så nu är det full speed ut vid kommandot!

Sändande till rutan gick inte alls med henne idag,hon blev för uppjagad o förstod ingenting,men det är nog bättre o träna när det är ljust ute.

 


Av Heli - 14 mars 2010 17:58

Imorse på morronpromenaden så kastade jag iväg en snöboll åt Athos,över ett stort o brett krondike..ja vad hände ,han for ner i diket o fastnade där,snön är ju rätt djup fortfarande,Akira tyckte det var roligt med hennes kravlande bror så hon for ner där oxå ,vilket gjorde att även hon fastnade...så det var bara att försöka få tag på dem så ner i snön ,sjönk ner över knäna,fick tag i Akira o drog upp henne,fick sen slänga mig ner för att få tag på Athos,tur att han har mycket päls...drog upp honom i pälsen o sen skulle jag försöka ta mig upp själv,vilket inte var det lättaste med snö i stövlarna..men det gick det med,efter en stund...

Av Heli - 13 mars 2010 17:47

Brisen fyller fem i april,jag borde ha en väldigt bra inkallning på henne eftersom hon vid 10 månaders ålder  var projekthund åt en som skulle bli instruktör. Jag fick då välja ett moment som vi skulle träna väldigt mycket på o jag valde inkallning... vi tränade inkallning på tvären o på längden,glömda bakom snöhögar,på klubben,i skogen,här hemma på gården,överallt där det bara gick o på alla möjliga  olika varitioner...och viss kom hon,eftersom jag hade godis i fickan...

Nu fyller hon alltså fem och när jag ropar på henne så kommer hon ibland,eller så stannar hon o väntar in mig istället,för varför  skulle hon bemöda sig med att springa tillbaka dit hon nyss varit?

Oftast om jag ropar på hene så tittar hon på mig o ser ut som,"du vet ju att jag kommer,men jag kommer när jag kommer,inte när du vill"

Om jag nu inte råkar ha godis i fickan förståss,men då behöver jag inte ropa alls eftersom hon redan går brevid...

Våra andra tervar är hur fjäskiga som helst o vänder på en femöring om man ropar på dem,men inte Brisen,hon vad som för stunden passar henne..

 

Ovido - Quiz & Flashcards