Alla inlägg under juni 2010

Av Heli - 30 juni 2010 23:38

  Ebba     Brisen       Athos

  Akira

Av Heli - 26 juni 2010 23:24

Idag var vi ut till ingboviken,hundarna fick bada,de simmade alla tre,även om det ser mer ut som om Athos  försöker gå på bakbenen när han simmar...

   

Av Heli - 26 juni 2010 23:17

Så olika,som dag o natt ändå kan de vara så lika till sättet...ibland...

Vi var ut till fjällnora igår med hundarna,Athos han väntar sig att det ska hända någonting hela tiden o kan inte slappna av när vi åker ut så där...antagligen så är han inte lika trygg i sig själv som Akira som alltid lägger sig ner o somnar...men å ena sidan har Akira bott hos oss sen hon var 3 månader och Athos har bara bott hos oss i ett o ett halvt år...

       

Av Heli - 20 juni 2010 21:05

Fick lite bättre bilder skickade till oss!

Sanna & Ebba

    Athos och Husse

    Visst har de fin kontakt alla fyra!

  Efter avslutat träningspass...

Av Heli - 20 juni 2010 20:03

Idag  hade vi rallylydnad ,agility och budföring på schemat,tror att alla deltagare häpnade över hur duktiga deras hundar var och hur fort hundarna förstod  vad de skulle göra

 

Athos o husse tränar rallylydnad,tyvärr är bilden dålig,knäppt på telefon

 


Akira & Brisen fick öva passivitet idag,nog så jobbigt för en belgare

   

Av Heli - 19 juni 2010 22:21

Idag har vi tillbringat dagen i skogen ,aktiveringshelg och idag skulle vi spåra med hundarna o prova på bevakning.

Skickade ut alla på att göra motivationspår först,vilket jag brukar använda mig av rätt mycket eftersom de är korta,inte behöver ligga nånting utan man kör dem direkt och jag brukar ha med mig bägge hundarna ut i skogen,binda upp dem o så får den ena sitta kvar medans jag spårar med den andra,då vill man inte gå så långa spår eftersom den ena hunden sitter kvar själv.

Så alla fick göra tre såna spår o sen fikade vi  och sen visade  Zandra hur bevakning gick till o så fick vi prova,Akira markerade  figuranten direkt,men var lite tveksam till att springa ut i skogen,följde med bakom henne o hon stannade upp o skällde när hon fick syn på figuranten,sen gick hon fram o fick korvbelöning .


Athos  markerade också fint,kanske inte lika tydligt som Akira,däremot så sprang han direkt fram till figuranten o började leka med honom(synd att lydnadsdomarn vi hade på tävlingen inte såg det..kanske hade han ändrat uppfattning då,för Athos är inte aggresiv,bara osäker,det är stor skillnad och som domare borde man kunna läsa hundars beetende bättre...även om Athos beeetende inte var bra,så hoppade han bakåt o skällde på domarn,han hoppade inte fram på honom)


Brisen markerade direkt hon med,däremot så förstod hon inte att jag gav henne tillåtelse att  springa ut till figuranten,utan kom tillbaka o bad om lov för att springa fram.


Sen la vi lite längre spår,Zandra la ett åt Akira,som Akira spårade jättefint,jag har aldrig sett henne spåra så som hon gjorde idag,jättekul!


Tror att det gick bra för de andra också men hundarna var nog lite trötta framåt eftermiddan,men vi hade en rolig dag ute i skogen.

Ja tävlingen igår då....Akira fick typ samma poäng som hon har fått de senaste tävlingarna,men hon var tyst på friaföljet inget pip eller gnäll där,jättekul!

Tyvärr nollade vi rutan igen....så inget första pris den här gången heller,måste byta träningssätt o metod där,gäller att komma på nåt som alltid ,alltid funkar....

Athos fick tyvärr inte fortsätta efter tandvisningen,vilket var väldigt tråkigt...men,men...det är väl bara att träna vidare och hoppas på en annan domare nästa gång


Man ska väl inte skriva vad som helst,men jag anser att de tävlande ändå betalar 150 kr,domarn får reseersättning och domarvode,vilket de självklart ska ha,men visst kan de då bemöta de tävlande på ett trevligt o glatt sätt,det kan väl inte vara för mycket begärt...man står inte o fäller elaka kommentarer om de tävlande som vissa domare kan göra,istället ska man väl vara trevlig och glad vilket gynnar både dem själva,arrangerande klubb och de tävlande som då vågar fortsätta tävla även om det inte går bra just då!

Av Heli - 17 juni 2010 20:53

Den här veckan har sambon o jag tränat hundarna varenda dag...lydnadstävling imorgon...Athos och sambons första tävling överhuvudtaget.Athos har dock tävlat agility med Sanna två gånger,men det är första lydnadstävlingen..sjä'lv är jag nog mer nervös för deras skull än för min och Akiras,vet inte varför men jag är mer nervös när Sanna tävlar också än vad jag är när jag ska tävla själv. Det kan ha att göra med att jag känner att då har jag inte kontroll över situationen....hm,som om jag alltid har det när vi tävlar agility,eller lydnad förresten,får MINA HUNDAR FÖR SIG ATT JAG FATTAR INTE ALLS VAD DU MENAR MATTE! eller det här har vi minnsan aldrig nånsin tränat på...(fast man har ältat det flera gånger varje dag...) så har man noll grepp om situationen överhuvudtaget! men som sagt det går som det går,igår fattade Akira inte rutan alls,medans varje sändande till rutan idag har gått klockrent...vore jätteroligt om det funkar imorgon också,men det kan man aldrig veta...vi tar nollan med fattning isåfall,bara att träna vidare...  

Av Heli - 14 juni 2010 15:47

Har skickat efter ett nytt tält som är lätt att sätta upp,det ska visst gå på några minuter,blir perfekt på agilitytävlingarna.

Sambon skulle sätta upp vårt tält som vi har nu när vi tävlade i gävle och eftersom han aldrig hade satt upp det någon gång så tog det lång tid,dessutom hade han satt tältduken fel...så han lovade oss ett nytt när skatteåterbäringen kom...!

3gånger 3 meter är det här nya tältet så alla hundar o burar får plats,ska köpa en egen bur till Akira också,eller hon får ärva en av dem som hon haft sönder så får Ebba eller Brisen en ny!  

Ovido - Quiz & Flashcards